Orust – den gröna och trygga ön där tanken är fri och drömmar får liv.
Vi satsar på utveckling och investerar i både välfärd och våra medarbetare.
Vi är stolta över att vår senaste medarbetarenkät visade att närmare 90% av våra medarbetare är stolta över att arbeta i Orust kommun.
Välkommen till oss! Om arbetsplatsen
Brinner du för upphandling, ekonomi och inköpsfrågor eller att arbeta för goda affärer? Då kan det vara dig vi letar efter. Vi söker ef... Visa mer
Orust – den gröna och trygga ön där tanken är fri och drömmar får liv.
Vi satsar på utveckling och investerar i både välfärd och våra medarbetare.
Vi är stolta över att vår senaste medarbetarenkät visade att närmare 90% av våra medarbetare är stolta över att arbeta i Orust kommun.
Välkommen till oss! Om arbetsplatsen
Brinner du för upphandling, ekonomi och inköpsfrågor eller att arbeta för goda affärer? Då kan det vara dig vi letar efter. Vi söker efter en upphandlare för ett vikariat till vårt team på upphandlingsenheten. Kanske har du några års erfarenhet eller är ny inom området men ett stort intresse för området.
Upphandlingsenheten ligger under ekonomienheten och är en del av kommunens centrala stödfunktioner. Enheten är en liten grupp på tre personer som nu har en ledig tjänst. Under de senaste åren har kommunen genomgått en stor utvecklingsresa och ligger långt framme i upphandling- och inköpsprocesserna. Vi arbetar med digitala upphandlingar, automatiserad fakturahantering och elektroniska beställningar. Under 2022 utsågs vi till årets raket, av Visma Proceedo, med störst ökning av digitala ordrar som matchas mot fakturan.
Enheten har ett övergripande ansvar i att vägleda chefer och beställare i inköps- och upphandlingsfrågor och ansvarar för kommunens upphandlingar och strategiska frågor inom området. I uppdraget ingår, förutom att upphandla nya avtal, även hantera olika typer av samverkansavtal och stötta beställare i e-handelssystemet Proceedo. Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och händelserik miljö där du får en möjlighet att utveckla dina kunskaper inom upphandling och inköp.
Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av att som projektledare genomföra upphandlingar och direktupphandlingar med skiftande komplexitet, inom olika varu- och tjänstekategorier.
Du kommer självständigt leda arbetet från ax till limpa, dvs. att från uppstart driva projektgruppsmöten, upprätta upphandlingsdokument och avtal, föra dialog med anbudsgivare, hantera annonsering i TendSign, ansvara för anbudsutvärdering samt göra avtalet beställningsbart i Proceedo.
Du ansvarar för avtalsförvaltning och uppföljning av avtal inom dina avtalsområden men även hantering av samverkansavtal med våra samverkansparter. Att ge stöd och rådgivning inom upphandlings- och avtalsfrågor internt i organisationen är också en del av uppdraget.
Du genomför och kan motivera dina upphandlingar enligt Lagen om offentlig upphandling, samt bistår med juridiskt perspektiv i upphandlings- och inköpsfrågor.
I ditt uppdrag ingår även att aktivt delta i verksamhetens utvecklingsarbete avseende arbetsmetoder och gemensamma processer samt mallar och rutiner inom upphandling och inköp.
Om dig
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom inköp/upphandling, ekonomi, juridik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du har mycket god svenska i tal och skrift och goda kunskaper och erfarenhet av Office-paketet. Det är meriterande om du har:
• arbetat som upphandlare inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av upphandlingsverktyget TendSign samt av e-handelssystemet Proceedo
• kunskap och erfarenhet av projektledning.
För att trivas i rollen som upphandlare hos oss ska du vara noggrann, självgående och analytiskt lagd med sinne för ordning och reda. Du gillar när det är många uppgifter på gång samtidigt och har förmågan att organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du tar initiativ till förbättring av arbetet och trivs med att utveckla dig och enheten vidare. Då arbetet innebär mycket kontakter, är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och bra på att skapa goda relationer med både interna och externa kontakter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Den här tjänsten kan passa både dig som antingen är relativt ny i yrket och vill utvecklas till en skicklig upphandlare eller för dig som är erfaren men tycker om att arbeta lite bredare och nära beställare.
Övrigt
Arbetstid/varaktighet: Heltid, tidsbegränsad anställning, vikariat tom 2025-05-31 med ev. förlängning
Lön: Individuell lönesättning
Tillträdesdag: 2024-02-01 eller enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag: 2023-11-20
Körkort: Krävs ej
För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren.
Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Inom vissa yrken i Orust kommun krävs utdrag ur belastningsregistret eller säkerhetsprövning.
Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb:
Orust.se
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Visa mindre