Lediga jobb som Familjehemssekreterare i Orust

Se lediga jobb som Familjehemssekreterare i Orust. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Orust som finns hos arbetsgivaren.

Familjehemssekreterare

Ansök    Jan 21    Orust kommun    Familjehemssekreterare
Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den me... Visa mer
Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den mest spännande arbetsgivaren inom offentlig förvaltning och bästa skolkommun. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!

Befattning/Tjänst Familjehemssekreterare

Referensnummer 20220019 

Placering: IFO/ Familjeenheten 

Vi söker nu en Familjehemssekreterare till vår Barn och Unga grupp.

En av våra medarbetare kommer vara föräldraledig en längre period och vi väljer då att utöka med en tillsvidareanställning.

Familjeenheten är en del av Individ- och familjeomsorgen som ingår i kommunens sektor omsorg. Verksamheten innefattar utredningsarbete samt öppenvårdsinsatser i egen regi. Vi som arbetar på enheten har uppdrag som mottagningsfunktion, utredare, barnsekreterare och familjehemssekreterare. Enheten har utökat gruppen med ytterliggare en 1:e socialsekreterare som arbetsleder familjehemssekreterare och barnsekreterare. Till Familjeenheten tillhör fyra familjebehandlare som är viktiga samverkanspartners.  

Vi har ett positivt arbetsklimat och en bra sammanhållning.

Vi är en engagerad grupp medarbetare med olika erfarenheter av socialt arbete som ger en bred kompetens. Vårt gemensamma mål är att stärka barns rättigheter och arbeta för barn och familjers bästa. Vi arbetar aktivt med metodutveckling i både utredningsförfarandet och insatser i egen regi. Vi har kontinuerlig handledning och pågående kompetensutveckling gällande lagstiftning, trauma och metoder för att utveckla samtal med barn. Vi har ett positivt arbetsklimat och en bra sammanhållning och ser framemot att få dig som kollega.

Dina arbetsuppgifter
Familjehemssekreterare rekryterar, utreder, stödjer och utbildar familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Att matcha en insats mot ett barns behov utgör en central roll i familjehemssekreterares arbete, likaså att rekrytera och utreda intresserade personer som vill bli familjehem. I arbetsuppgifterna ingår även att utbilda familjehem, ibland på kvällstid, det senare dock mer sällan. Stöd till familjehemmen sker dagtid och är mycket viktig del familjehemssekreterares arbete.

Familjehemssekreterare ska ha god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga.

Tjänsten innebär att du bör ha god kännedom om familjehemssekreterarnas arbete och aktuell lagstiftning. I ett nära och öppet samarbete med din närmsta chef och med 1:e socialsekreterarna förväntas du även delta aktivt i det interna utvecklingsarbetet.

Om dig
Du som söker till tjänsten som familjehemssekreterare är socionom eller har likvärdig högskoleutbildning med behörighet att arbeta med myndighetsutövning. Du har även god dokumenterad erfarenhet från socialtjänstens arbete med familjehem och/eller barn, unga och familjer. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Vi värdesätter särskilt att du har ett personligt driv, ett utvecklingsorienterat förhållningssätt och en god grundstruktur. Vidare är du bra på att prioritera, följa upp, har en god pedagogisk förmåga, god samarbetsförmåga och är en trygg person som bidrar till ett gott arbetsklimat med arbetsglädje.

Intervjuer och tillsättning av tjänsterna kommer att ske löpande under annonseringsperioden.  

Övrigt
Arbetstid/varaktighet Heltid /Tillsvidare

Tillträdesdag Enligt överenskommelse

Övriga upplysningar Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Körkort: Är ett krav, tjänsten innebär tjänsteresor

Lön: Individuell lönesättning, ange löneanspråk.

Sista ansökningsdag: 2022-02-07

Kontaktpersoner: Anna-Karin Jansson-Argani, Enhetschef Familjeenheten, Telefon: 0304-33 44 13 

 Fackliga kontaktpersoner: Marika Carlberg, Vision, Telefon: 0304-33 40 00 (växeln)

För alla personer som ska arbeta inom skola eller HR enheten/Ekonomienheten samt med direkt stöd till brukare inom Sektor omsorg kommer utdrag från belastningsregistret genomföras innan anställning kan ingås.

För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivare

Inom Orust kommun vill vi erbjuda våra anställda en 100% anställning. Det kan innebära att du som medarbetare erbjuds att arbeta resurspass inom andra enheter än den du blir anställd på.

Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: www.orust.se

 


Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Ansök    Apr 15    Orust kommun    Familjehemssekreterare
Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den me... Visa mer
Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den mest spännande arbetsgivaren inom offentlig förvaltning och bästa skolkommun. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!

Vi söker nu en Familjehemssekreterare till vår Barn och Unga grupp.

Familjeenheten är en del av Individ- och familjeomsorgen som ingår i kommunens sektor omsorg. Verksamheten innefattar utredningsarbete samt öppenvårdsinsatser i egen regi. Vi som arbetar på enheten har uppdrag som mottagningsfunktion, utredare, barnsekreterare och familjehemssekreterare. Vi ser fram emot att få dig som kollega. Vi söker två Familjehemssekreterare. Till Familjeenheten tillhör fyra familjebehandlare som är viktiga samverkanspartners.

 

Vi är en engagerad grupp medarbetare med olika erfarenheter av socialt arbete som ger en bred kompetens. Vårt gemensamma mål är att stärka barns rättigheter och arbeta för barn och familjers bästa. Vi arbetar aktivt med metodutveckling i både utredningsförfarandet och insatser i egen regi. Vi har kontinuerlig handledning och pågående kompetensutveckling gällande lagstiftning, trauma och metoder för att utveckla samtal med barn. Vi har ett positivt arbetsklimat och en bra sammanhållning.

Dina arbetsuppgifter
Familjehemssekreterare rekryterar, utreder, stödjer och utbildar familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Att matcha en insats mot ett barns behov utgör en central roll i familjehemssekreterares arbete, likaså att rekrytera och utreda intresserade personer som vill bli familjehem. I arbetsuppgifterna ingår även att utbilda familjehem, ibland på kvällstid, det senare dock mer sällan. Stöd till familjehemmen sker dagtid och är mycket viktig del familjehemsenhetens arbete.

Familjehemssekreterare ska ha god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga.

Tjänsten innebär att du bör ha god kännedom om familjehemssekreterarnas arbete och aktuell lagstiftning. I ett nära och öppet samarbete med din närmsta chef och med 1:e socialsekreterarna förväntas du även delta aktivt i det interna utvecklingsarbetet.

Om dig
Du som söker till tjänsten som familjehemssekreterare är socionom eller har likvärdig högskoleutbildning med behörighet att arbeta med myndighetsutövning. Du har även god dokumenterad erfarenhet från socialtjänstens arbete med familjehem och/eller barn, unga och familjer. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Vi värdesätter särskilt att du har ett personligt driv, ett utvecklingsorienterat förhållningssätt och en god grundstruktur. Vidare är du bra på att prioritera, följa upp, har en god pedagogisk förmåga, god samarbetsförmåga och är en trygg person som bidrar till ett gott arbetsklimat med arbetsglädje.

Intervjuer och tillsättning av tjänsterna kommer att ske löpande under annonseringsperioden.

Övrigt

För alla personer som ska arbeta inom skola eller HR enheten/Ekonomienheten samt med direkt stöd till brukare inom Sektor omsorg kommer utdrag från belastningsregistret genomföras innan anställning kan ingås.

Arbetstid/varaktighet: Heltid /Tillsvidare

Tillträdesdag: Enligt överenskommelse

Körkort: Är ett krav, tjänsten innebär tjänsteresor

Lön: Individuell lönesättning, ange löneanspråk.

Sista ansökningsdag: 2021-04-30

 

Kontaktpersoner: Anna-Karin Jansson-Argani, Enhetschef Familjeenheten, Telefon: 0304-33 44 13

Malin Klingborg, 1:e socialsekreterare, Familjeenheten, Telefon 0304- 33 48 02

Fackliga kontaktpersoner: Marika Carlberg, Vision, Telefon: 0304-33 40 00 (växeln)

 

För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren.

Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: www.orust.se

 


Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Visa mindre

Familjebehandlare till Familjeenheten Orust

Ansök    Jul 17    Orust kommun    Familjehemssekreterare
Familjebehandlare till Familjeenheten Orust Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit hö... Visa mer
Familjebehandlare till Familjeenheten Orust


Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den mest spännande arbetsgivaren inom offentlig förvaltning och bästa skolkommun. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!
Familjeenheten är en del av Individ- och familjeomsorgens verksamhet och ingår i kommunens sektor omsorg. Verksamheten innefattar utredningsarbete, uppföljningar av placeringar i familjehem och på HVB och öppenvårdsinsatser med bland annat familjebehandling. Till enheten hör en kurator på ungdomsmottagningen. Två av våra fyra familjebehandlare är placerade på Henåns Familjecentral och deltar i ett nära samarbete med BVC och familjeförskola.
Du får möjligheter att arbeta i en mindre kommun med alla dess fördelar, närhet till samverkanspartner, politik och kollegor. Kommunen erbjuder friskvårdsbidrag och semesterväxling. Kommunen har ett flextidsavtal och medarbetare ansvarar själva för sin arbetstid/flextid, inom ramen för den fastställda arbetstiden. Vi erbjuder handledning tillsammans med kollegorna.


Arbetsuppgifter

Ditt arbete som Familjebehandlare utgår från barnets behov och sker i huvudsak genom samtal, familje- föräldra- eller barn/ungdomssamtal men också med mer konkreta arbetsmetoder som modellinlärning eller annat praktiskt stöd. Vi arbetar med psykosocialt förändringsarbete med uppsatta mål och uppföljning. Våra familjebehandlare har olika bakgrund, utbildning och erfarenhet. Arbetet kan vara förlagt till familjens hem eller i våra egna lokaler. Utredningsuppdrag från socialsekreterare i syfte att göra observationer och bedömningar är vanligt förekommande. Arbetet består i huvudsak av biståndsbedömda insatser efter uppdrag från socialsekreterare men familjer kan också söka direkt för så kallade råd- och stödsamtal. Du kommer att arbeta i nära samarbete med socialsekreterare samt övriga familjebehandlare. Tillsammans med familjen och socialsekreterare gör du som familjebehandlare genomförandeplaner.
Inom IFO pågår ett utvecklingsarbete i syfte att utveckla hemmaplanslösningar. I det förändringsarbetet kommer insatser från familjebehandlare vara en viktig del i att förebygga sammanbrott i familjer och externa placeringar.
Tjänsten innebär flexibla arbetstider med kväll- och helgtjänstgöring. Omfattning kan variera utifrån verksamhetens behov.

Om dig

Du som söker är socionom, socialpedagog eller annan kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av arbete med familjer är önskvärt och vidareutbildning inom området är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att göra familjeobservationer och samspelsbedömningar.
Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. För att stötta barn och familjer i utsatta situationer krävs att du är trygg, mogen, motiverande och har förmåga att reflektera i ditt arbete. Du är bra på att se möjligheter och bidrar till ett gott arbetsklimat och arbetsglädje.
Arbetet ställer krav på god förmåga till samverkan.

Övrigt

Körkort krävs då arbetet innebär resor i tjänsten.
Intervjuer och tillsättning av tjänsterna kommer att ske löpande under annonseringsperioden. Vi kommer begära utdrag ur brotts- och misstankeregister.
För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren. Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår
webb: www.orust.se

Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid
Sista ansökningsdag: 2020-08-23

Kontakt:
Facklig representant: Marika Carlberg, Vision
Telefon: 0304-33 40 00 (växeln)

Marie Burstedt, Samordnare/familjebehandlare Telefon: 0304-33 40 00 (växeln)

Anna-Karin Jansson-Argani, Enhetschef Familjeenheten
Telefon: 0304-33 40 00 (växeln)


Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Ansök    Jun 18    Orust kommun    Familjehemssekreterare
Familjehemssekreterare Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera ut... Visa mer
Familjehemssekreterare
Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar
alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta
medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den mest spännande arbetsgivaren inom offentlig förvaltning och bästa skolkommun. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!

Dina arbetsuppgifter
Familjehemssekreterare rekryterar, utreder, stödjer och utbildar familjehem kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Att matcha en insats mot ett barns behov utgör en central roll i familjehemssekreterares arbete, likaså att rekrytera och utreda intresserade personer som vill bli familjehem. I arbetsuppgifterna ingår även att utbilda familjehem, ibland på kvällstid, det senare dock mer sällan. Stöd till familjehemmen sker dagtid och är mycket viktig del familjehemsenhetens arbete.
Familjehemssekreterare ska ha god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga.
Tjänsten innebär att du bör ha god kännedom om familjehemssekreterarnas arbete och aktuell lagstiftning. I ett nära och öppet samarbete med din närmsta chef och med 1:e socialsekreterarna förväntas du även delta aktivt i det interna utvecklingsarbetet.

Om dig
Du som söker till tjänsten som familjehemssekreterare är socionom eller har likvärdig högskoleutbildning med behörighet att arbeta med myndighetsutövning. Du har även god dokumenterad erfarenhet från socialtjänstens arbete med familjehem och/eller barn, unga och familjer. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Vi värdesätter särskilt att du har ett personligt driv, ett utvecklingsorienterat förhållningssätt och en god grundstruktur. Vidare är du bra på att prioritera, följa upp, har en god pedagogisk förmåga, god samarbetsförmåga och är en trygg person som bidrar till ett gott arbetsklimat med arbetsglädje.
Intervjuer och tillsättning av tjänsterna kommer att ske löpande under annonseringsperioden. Vi kommer begära utdrag ur brotts- och misstankeregister.


Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid
Sista ansökningsdag: 2020-07-05

För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren.
Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: www.orust.se
Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontakt:
Facklig representant: Marika Carlberg, Vision
Telefon: 0304-33 40 00 (växeln)

Eva Haglund, Verksamhetschef IFO
Telefon: 0304-33 40 00 (växeln)

Anna-Karin Jansson-Argani, Enhetschef Familjeenheten
Telefon: 0304-33 40 00 (växeln)


Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Visa mindre